| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Redondo
Homebreak: Peniche (Portugal) - currently "nowhere" |
Posted: Fri Jul 30, 2010 12:09 pm Post subject: Opleiding Surf wettelijk verplicht?! |
|
|
In navolging van het artikel in de Standaard (zie link), een beetje bezorgd voor wat ze nog gaan uitvinden mbt watersporten. Onze "staatssecretaris voor de Noordzee" Etienne Schouppe (what is in a name) die nog nooit een stap in zee heeft gezet, en andere politieke bobo's namen een aantal beslissingen die van een onaanvaardbare bemoeienis getuigen.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BF2TF09T
Ik geeft toe dat dit besluit (alleen) kitesurfen betreft, zie populariteit van kiten bij ons in de poll eerder dit jaar, maar de link kan al snel getrokken worden naar onze sport, nog steeds de core van de watersporten.
Ik wil gewoon hiermee jullie informeren en aantonen dat "onkennis" en "big brother disease" tot dergelijke beslissingen kan leiden en dat we, eens men dit wilt doortrekken naar onze sport, eventueel een deftig front kunnen vormen om dit te vermijden.
thanx, bras _________________ Lived and worked in Portugal for 3 years - great place, great waves, clean water...Had to come back unfortunately - but still planning to move on in the near future. |
|
| Back to top |
|
 |
Cloze
|
|
| Back to top |
|
 |
Kris

Homebreak: Oostende, ollies, Napoleon |
Posted: Fri Jul 30, 2010 12:38 pm Post subject: |
|
|
Inderdaad momenteel is er geen probleem.
Maar als den dikke (Schouppe) begint te bepalen tot wanneer er nog mag gekite worden en daarbij het advies van personen/groepen met kennis van zaken ( surfclubs ed...) naast zich neerlegt en zijn eigen gedacht doorvoert dan begin ik me toch vragen te stellen.
Stel dat een volgende maatregel van den Dikke gaat zijn dat er niet meer gesurft gaat mogen worden wanneer de golven te groot zijn, wat dan....
Ik heb al meer oude meten horen zeggen dat het eigenlijk niet verantwoord is om in zee te gaan als 't water te koud is of de golven te hoog, ik bedoel maar 't zijn blijkbaar de gasten die aan de kant staan die bepalen hoe de sport moet beoefend worden en niet wij. |
|
| Back to top |
|
 |
metalleke
Homebreak: Twinsclub Bredene |
Posted: Fri Jul 30, 2010 5:37 pm Post subject: |
|
|
En de voorgestelde regels lijken jouw wat?
In mijn ogen is het beschamend, de input van de verantwoordelijken van de surfclubs leggen ze gewoon naast zich neer. Dit is gewoon een slecht teken voor alle (zee) watersporten.
Kijk maar eens naar de incidenten met golfsurfers en de politie. Het tekort aan kennis is gewoon schrijnend. _________________ Do you feel it in the ocean
When the waves are clean |
|
| Back to top |
|
 |
jorg
|
Posted: Fri Jul 30, 2010 6:11 pm Post subject: |
|
|
Mijn vrees is idd ook dat er een beginnende surfer sterft door te grote golven/sterke stroming/...
Dan kan het best zijn dat wij surfers niet meer in het water mogen als het water kouder is dan 10° of de golven groter dan 2 meter. _________________ Vertrek je uit gent naar de golven? Contact me!
-Just one more, one more wave, and then i go out- |
|
| Back to top |
|
 |
metalleke
Homebreak: Twinsclub Bredene |
Posted: Fri Jul 30, 2010 6:45 pm Post subject: |
|
|
| jorg wrote: | Mijn vrees is idd ook dat er een beginnende surfer sterft door te grote golven/sterke stroming/...
Dan kan het best zijn dat wij surfers niet meer in het water mogen als het water kouder is dan 10° of de golven groter dan 2 meter. |
Inderdaad, stel je voor dat er eens iets gebeurd en de politiek daar ook opspringt. De belangengroepen voor windsurfen/golfsurfen/kitesurfen/... zijn in België ook niet zodanig groot dat het maar positief kan zijn om meer samen te werken. _________________ Do you feel it in the ocean
When the waves are clean |
|
| Back to top |
|
 |
RafKe

Homebreak: Domburg |
Posted: Fri Jul 30, 2010 8:35 pm Post subject: |
|
|
Ik denk persoonlijk dat de "verantwoordelijken van de surfclubs" er zich maar al te graag bij neerleggen bij zulke belachelijke regelgeving!
Uit het artikel in de standaard: ‘Iedereen die wil kitesurfen, zal zich ook moeten aanmelden bij een watersportclub. Er komt een verplichte opleiding voor iedereen, en elke kiter krijgt ook een fluojasje aan'
Dat is welgeteld 3 (!) keer langs de kassa voor elke kiter die nog in onze noordzee wil! En wie incasseert? De surfclubs natuurlijk!!
Altijd interessant om de weg van het geld ook is te bekijken.
Ik weet één ding: het zal serieus drukker worden in Holland! |
|
| Back to top |
|
 |
Frederick
Homebreak: Local |
Posted: Fri Jul 30, 2010 8:38 pm Post subject: |
|
|
Je moet het zo ver nog niet gaan zoeken. Kijk maar naar onze redders die het ook beter weten wanneer en waar je wel zou mogen surfen.
Ze steken ons ook liever tussen de wind en kite-surfers zodat ze uw voeten kunnen afrijden !
Binnenkort nog een nummerplaat op je plank zodat ze je kunnen pakken !  |
|
| Back to top |
|
 |
sleuyter

Homebreak: Ollies Point |
Posted: Sat Jul 31, 2010 1:58 am Post subject: |
|
|
| Frederick wrote: | Je moet het zo ver nog niet gaan zoeken. Kijk maar naar onze redders die het ook beter weten wanneer en waar je wel zou mogen surfen.
Ze steken ons ook liever tussen de wind en kite-surfers zodat ze uw voeten kunnen afrijden !
Toch efkes zeggen dat dit mss een alleenstaand geval is.
Er zijn veel redders die zelf surfen en dit altijd anders aanpakken.
Ik heb altijd gezegd dat zolang ze niet op mijn zone surfen, ik er totaal gn probleem mee heb dat de surfers surfen op de onbewaakten.
Kwestie van elkaars grondgebied te respecteren.
Ik zou ook nooit in een bewaakte zone gaan surfen, kwestie om miserie te vermijden. |
|
| Back to top |
|
 |
therss

Homebreak: van oostende tot maasvlakte |
Posted: Sat Jul 31, 2010 8:22 am Post subject: |
|
|
k trek der mij niks van aan,
k surf al een jaar of 10 zonder diploma of opleiding maar ik surf waar en wanneer ik wil _________________ and one more thing gentlemen:
it's been emotional |
|
| Back to top |
|
 |
Danovitch (Daan)
Homebreak: Westkust Frankrijk,Bredene,Oostende |
Posted: Sat Jul 31, 2010 1:29 pm Post subject: |
|
|
| therss wrote: | k trek der mij niks van aan,
k surf al een jaar of 10 zonder diploma of opleiding maar ik surf waar en wanneer ik wil |
zo denk ik er ook over dat ze me er maar komen uithalen!
bende regelnichten! _________________ Don't destroy what you came to enjoy!!!
Zeg niet te snel,er is weer swell!!! |
|
| Back to top |
|
 |
criminalmind

Homebreak: Blankenberge,Duinbergen |
Posted: Sat Jul 31, 2010 2:57 pm Post subject: |
|
|
Het probleem is meer als men in discussie gaat er eventuele wetjes zullen worden gesteld.Volgens mij is het beter om gewoon je bek te houden.anyway,ik trek me er eigenlijk geen zak vanaan, ik woon al 34 jaar aan zee en geen enkel individu gaat mij vertellen wanneer ik wel of niet mag gaan surfen.de zee is toch van iedereen zeker als ge erin springt is da op eigen risico  _________________ may the force be with you! |
|
| Back to top |
|
 |
bomb.

Homebreak: kleinstrand,mariakerke,front-beach Ostend |
Posted: Sat Jul 31, 2010 3:06 pm Post subject: |
|
|
| sleuyter wrote: | | Frederick wrote: | Je moet het zo ver nog niet gaan zoeken. Kijk maar naar onze redders die het ook beter weten wanneer en waar je wel zou mogen surfen.
Toch efkes zeggen dat dit mss een alleenstaand geval is.
Er zijn veel redders die zelf surfen en dit altijd anders aanpakken.
Ik heb altijd gezegd dat zolang ze niet op mijn zone surfen, ik er totaal gn probleem mee heb dat de surfers surfen op de onbewaakten.
Kwestie van elkaars grondgebied te respecteren.
Ik zou ook nooit in een bewaakte zone gaan surfen, kwestie om miserie te vermijden. |
vind ik totaal zevers, de meeste redders weten geen kloten van surfen en zeggen domme dingen.. ze staan daar mooi te blinken in de zomer periode, en wij heel het jaar door surfen en dan staan ze daar zogezegd voor onze safety, dikke lullerds noem ik dat! |
|
| Back to top |
|
 |
Joe V
Homebreak: Staketsel / Zarautz |
Posted: Sun Aug 01, 2010 12:32 pm Post subject: |
|
|
ik begrijp niet waarover jullie je allemaal aan't opjagen zijn? Er is toch geen sprake van regels voor golfsurfers? Er is bij golfsurf sowieso een natuurlijke selectie. Als beginner geraak je (zeker in Belgie) niet achter de branding als het groter dan 1m is. Dus laten we hopen dat zulke accidenten ook niet gebeuren in onze sport. _________________ When the surf is up, nobody works... |
|
| Back to top |
|
 |
...olod...

Homebreak: oostende |
Posted: Sun Aug 01, 2010 4:46 pm Post subject: |
|
|
| criminalmind wrote: | Het probleem is meer als men in discussie gaat er eventuele wetjes zullen worden gesteld.Volgens mij is het beter om gewoon je bek te houden.anyway,ik trek me er eigenlijk geen zak vanaan, ik woon al 34 jaar aan zee en geen enkel individu gaat mij vertellen wanneer ik wel of niet mag gaan surfen.de zee is toch van iedereen zeker als ge erin springt is da op eigen risico  |
da's een zwaar feit  _________________ if you have only one life, one dream, let it be freedom |
|
| Back to top |
|
 |
|